• Underside Slide1

6 lette tiltag til at bevæge sig mere i hverdagen!

Dette indlæg er en opfordring. En opfordring til at gøre bevægelse og træning så let tilgængeligt som muligt – for DIG!

Når du tænker at du skal træne – tænker du så på dit fitnesscenter? For dér kan man da godt træne. Og hvis det fungerer super godt for dig, så er det da bare dejligt.

Men som alle efterhånden ved, er det jo ikke altid nødvendigt med et center. Jeg er større tilhænger af bevægelse i dagligdagen i stedet for 1-2 timers træningspas. Ikke at jeg ikke kan lide at træne på den måde, men det er bare ikke altid muligt i min hverdag – det tror jeg rigtig mange kender 

 

 

Hvis du gør det let for dig at bevæge dig, vil du også gøre det mere. Hvis du gør det svært for dig selv, vil du også gøre det mindre.

Så hvis du har en travl hverdag og du tænker at det skal tage 1-2timer at træne – ja, så er der stor risiko for at træningen hurtigt går i stå. Sådan er det for 99% af os, vil jeg vove at påstå.

Dette har også stor betydning ift. at holde et eventuelt nytårsforsæt om at tabe sig/motionere mere/blive stærkere etc. Tilgængelighed betyder mere end hvad du laver – det vigtigste er bare at du laver noget!

Jeg vil i dag give jer et indblik i nogle af mine egne tiltag for at bevæge mig mere i dagligdagen. Her er de 6 vigtigste:

1) Jeg har sat et par KROGE i loftet med 50cm mellemrum. De kan bruges til en gynge til min datter – eller til et par gymnastikringe. Som for resten er DET bedste redskab til at træne overkropsstyrke og kontrol. Det har ydermere haft den gode sideeffekt, at min datters gynge stort set aldrig er oppe, da hun hellere vil hænge og svinge sig i ringene – far er stolt 

2) Jeg har for nylig fået sat en PULL UP BAR op i gangen. Jeg har aldrig været tilfreds med de typiske pull up bars, man sætter i døråbninger. De hænger for langt nede, de er for smalle, jeg stoler ikke på de kan holde og grebet er for blødt og for let. Så jeg købte et vandrør i Silvan og fik min dygtige gør-det-selv bror til at lave et par klodser, så den kan hænge i et v-beslag. Den hænger i gangen, som vi går igennem mange gange om dagen. Og dermed får vi alle sammen lige hængt, trukket os op mm. flere gange dagligt.

3) Vi har i vores hjem sørget for at have GULVPLADS ledigt til bevægelse. Et sted hvor man lige kan ligge sig ned og lave diverse gulvøvelser og udstrækning. Vores sofabord og spisebord er med vilje meget lette, så de kan flyttes i et snuptag, hvis der kræves mere plads.

4) Vi har VÆGPLADS til at stå på hænder. Og det uden at tænke på om det gør væggen eller vinduet beskidt – hvis det er tilfældet, jamen så renser jeg det senere…

5) Jeg har altid FORSKELLIGE REDSKABER stående klar – som nævnt gymnastikringe og pull up bar, men også elastikker, kosteskafter og forskellige kettlebells.

6) Jeg forsøger altid at have tøj på, som gør at jeg lige kan hænge, stå på hænder eller sidde i dyb squat. Og hvis jeg fx har et par begrænsende bukser på (jeans = movement killer nr. 1), så kan jeg stadig hænge og lave øvelser i ringe eller i pull up baren.

Nogle af vores træningsting står lidt skjult i et skab, mens flere hænger frit fremme. Nej, det er ikke et Bo Bedre hjem, og det bliver det heller aldrig. Vi går op i at man kan se, at VI bor her. At det er her vi gør som vi vil, så vi får det liv, som vi ønsker os. På denne måde sikrer vi, at vi får bevæget os hver dag – flere gange om dagen.

Det er jo på ingen måde perfekt og kunne jeg ønske mig mere endnu? JA DA! Men man må gøre det bedste man kan – både indenfor de ydre rammer og ens økonomi. Jeg kunne da også godt tænke mig at gå hele vejen og ikke have stole og borde i vores hjem – meeeen jeg er der ikke helt endnu. Hverken for mig selv og min familie, men heller ikke ift. hvis vi går gæster, som ikke er lige så skøre som vi… 

For at opsummere, hvis du gerne vil træne mere i 2015, så gør det LET for dig selv. Det at købe medlemskab til det lokale fitnesscenter, er sjældent en holdbar løsning (hvis det er det eneste tiltag du gør). I hvert fald ikke, hvis det er nyt for dig at træne. Selvfølgelig kan du godt føle det er nødvendigt at bruge fitnesscenterets hjælp, instruktion og udstyr, men heldigvis kan du både gå i fitnesscenter OG træne derhjemme.

Kort sagt: En af de gode veje til opnå kontinuerlig træning er at have et BEVÆGELSESVENLIGT hjem! Gør det nemt for dig selv – gør det enkelt 
God fornøjelse og god bevægelse!

Profil

Naturtro Træning handler om at bevæge sig, som vi er bygget til. At (gen)lære bl.a. at kravle, klatre og balancere. At bryde ud af vores "human-zoo", som mange mennesker ikke ved de befinder sig i.

Kontakt info

Tlf.: 6169 1406
Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fang os på Facebook

Følg os her