• Underside Slide1

De kære fødder

D. 3/12-2016

Her kommer første del af en ny blogserie, hvor jeg gennemgå forskellige områder af kroppen og komme med mine tips til tiltag i hverdagen. Vi starter nedefra med fødderne, da de er meget centrale for kroppens funktion.

 

Som mange af jer ved, er vores fødder et stort hjertensbarn hos mig. De er vores fundament og jeg tror ikke der er en anden kropsdel, der er så misforstået og er genstand for så modsatrettede holdninger som vores kære fødder. 

For de mere u-indviede, så lad os lige kort opsummere:

For mange mennesker er det vigtigt med godt fodtøj. Men hvad er GODT fodtøj? Den generelle holdning derude, er nok at det skal være med god stødabsorbering og god støtte. Og de skal nok heller ikke være alt for høje. Eller alt for stive. Eller alt for smalle. Lad mig allerede sige, at jeg ser anderledes på det end mange i skoindustrien.

For hvad er det egentlig vi bør gå efter? Og har du også prøvet at stå i en skobutik og rive lidt tilfældigt i en sko, og sige "ja ja, den er god" uden rigtig at vide hvad du kigger efter? For det har jeg - før i tiden :-) 

 Barefootrunner

Fodtøj deler vandene

Fodtøj er et overraskende brandfarligt emne, som virkelig kan dele både befolkningen, men også fagfolk. 

Jeg tilhører bestemt den side af debatten, som råber op om barfodssko eller minimalist sko om du vil. Fra mit synspunkt skal vores sko være så tæt på vores bare fødder som muligt. Kun i helt særlige tilfælde vil jeg anbefale indlæg - og det siger jeg også til alle mine patienter som fysioterapeut. Og de helt særlige tilfælde, ser jeg måske ét af om året, hvis det overhovedet er så mange. Så nej, det er med stor sandsynlighed IKKE dig jeg snakker om. DU vil lige som jeg og de andre 99% af den danske befolkning, have godt at få en stærkere, mere fleksibel og kontrolleret fod - uden brug af indlæg, kiler og stødabsorbering.

For det er i virkeligheden det som er hele kernen i det her: 

At "almindelige" sko med støtte og stødabsorbering, gør vores fødder svage, stive og dårligt kontrollerede. Forestil dig at du har ondt i ryggen og at du tager til lægen og derefter fysioterapeuten eller lign. Hvad vil du få at vide? At du skal gå med korset? Det håber jeg dælme ikke (så tilhører du i hvert fald den ene procent med en meget problematisk ryg). Du vil formentlig få at vide, at du skal træne din ryg. Og hvorfor skulle det være anderledes for dine fødder? Det er det da heller ikke. Men ofte vil du, hvis du henvendte dig med et fodproblem, få at vide du skal have indlæg eller nye sko med mere stødabsorbering - og så lige lave et par kedelige kortfodsøvelser (samle en kuglepen op med foden og krølle et håndklæde sammen) som kort sidebemærkning. 

btr cushioned shoe

Men hvis dine fødder befinder sig i et "fængsel" bestående af kiler, indlæg og skum, så kan et par enkelte øvelser forslå som en skrædder i helvede. Du vil kort og godt modvirke de velmenende, om end lidt kedelige, øvelser hver gang du bruger dine sko. Det kan godt være dine nye indlæg vil hjælpe mod dit problem. Men du vil også blive bundet af dem - for hvad så når du ikke kan bruge de sko, der ikke er plads til indlæg, det er sommer eller hvad det nu kan være? Så vil man ofte få ondt igen eller være urolig for hvordan det nu skal gå. Dine fødder vil som konsekvens blive svage, stive og dårligt kontrollerede. Og du er dermed blevet fange af dit eget fodtøj.
Bare tænk på, hvad der ville ske, hvis du gik med korset dag ud og dag ind for rygsmerter. Du ville få en virkelig svag og ustabil ryg. Så det er vi heldigvis gået bort fra som primær behandling. Men indlæggene og de stødabsorberende sko eksisterer i bedste velgående.

Så derfor: Tænk i stedet som hvis du havde ondt i ryggen. Træn dine fødder. Og ikke på fodøvelser 5min om dagen. Men "snyd" og træn dem for eneste skridt du tager i løbet af en dag. Det eneste det kræver er "godt" fodtøj og så et tip mere, som kommer længere nede i teksten. 

Ny, super bog på dansk

Fødder er, som du nok har gættet, noget jeg kan tale længe om. Og som jeg også gerne gør med mine patienter og klienter. Jeg har længe godt kunne bruge en god bog eller lign. som jeg kunne henvise folk videre til, hvis de ville læse mere. Og det har jeg nu fundet. Jeg holder ind imellem intern undervisning inde på Gotved Instituttet og fik i den forbindelse tilsendt en udgave af den ny-optrykte bog "Ha' det bedre med fødderne" fra Helle Gotved. Hun skrev den oprindeligt i 1972 og hun er desværre ikke iblandt os længere. Men nu er bogen blevet "moderniseret" og udgivet igen i 2016. Og tak for det! Her har vi endelig en bog til den helt almindelige dansker om hvordan vi bedst muligt passer på vores fødder. Og jeg synes virkelig de har gjort det godt de gode Gotved-mennesker. Jeg ved at mange, inklusive mig selv før tiden, synes Gotved-brandet er lidt støvet og for ældre mennesker. Men det er altså synd og forkert - jeg håber denne bog kan være med til at afstøve brandet og give stedet ny opmærksomhed fra den almene befolkning. Det fortjener de! 

Gotved

Om bogen:

- Du får en god indførelse i fodens opbygning så alle kan være med. Både anatomisk og kredsløbsmæssigt. 
- Du ser hvordan og hvorfor folks fødder bliver påvirket negativt.
- Du får god viden om børns fødder, som også er misforstået hos mange.
- Du får redskaber til at gøre noget ved det. Både med øvelser og med fodtøj.
- Du hører mere om løbestil og får lidt tekniske tips. 

Det gode: Rigtig god gennemgang af hvordan vores fødder fungerer, hvad der sker med "almindeligt" fodtøj og hvad vi kan gøre af øvelser. Lav-praktisk, objektivt og let tilgengængeligt. Og så er jeg særligt glad for at se et afsnit om sokker, som tit er overset i foddebatten - tåsokker er vejen frem (se mere længere nede). God info børns fødder - noget alle forældre burde læse.

Hvad der mangler: Jeg er virkelig godt tilfreds med indholdet i denne bog, men kunne godt tænke mig at der blev gået lidt mere ind i
- det at gå barfodet udenfor. Det nævnes som det bedste man gøre (hvilket jeg er helt enig i), men efter min erfaring skal folk hjælpes mere på vej end det.
- at give lidt flere øvelser for at ramme mere bredt. 
- at informere folk mere direkte om hvordan og hvor man finder det gode fodtøj. Det kan godt være et bevidst fravalg, men jeg tror mange godt kunne bruge lidt mere info.

Konklusion: Køb den hvis du har fødder! Eller kender nogen der har. Det burde være grundviden for alle mennesker. Du kan købe den i mange boghandler, men også direkte på Gotved Instituttets hjemmeside. Jeg vil i det nedenstående prøve at komme med lidt bud på at rette de få mangler jeg synes bogen har. 

Når det gælder fødder, har jeg to primære tips:

1. Gå altid i fodtøj som er så tæt på bare fødder som muligt, da det er "gratis" træning af dine fødder. Du får stærke, fleksible og velstimulerede fødder på denne måde. Og her er det især dine hverdagssko/arbejdssko jeg tænker på. Hvis du har fokus på dine træningssko som barfodssko, er det selvfølgelig en rigtig god ting. Men hvis du render rundt i "almindelige" sko 8 timer om dagen, så modarbejder du altså dig selv. Giv da dig selv 8 timers fod-kærlighed ekstra ved at vælge et par gode hverdagssko. Her er Vivo Barefoot mit absolutte favoritmærke. Både til børn og voksne. Jeg synes de rammer en god balance mellem et flot design (der er mange forskellige modeller) og uden at gå på kompromis med hverken fleksibilitet, flad og tynd sål eller en god bred tåboks.

2. Gå barfodet i skoven. Så simpelt er det og alligevel er det så fremmed for langt størstedelen af os. Jeg kan tale virkelig længe om fordelene af barfodsgang i skoven. Men jeg skal prøve at gøre det kort :-) Kroppens led får deres næring primært fra bevægelse. Hvis man sørger for at få alle sine led bevæget rundt i alle yderstillinger hver dag (stor opgave, men ikke umuligt!), så har man vel-ernærede led (lidt kortfattet I know). Foden har mere end 30 led. Så få at få vel-ernærede led i foden, skal man bevæge alle disse led igennem hver dag. Det gør man altså ikke ved at gå i stive sko - MEN HELLER IKKE ved at gå på bare tæer på gulvet eller græsplænen derhjemme. Underlaget er simpelthen ikke komplekst nok. Der er ikke nok små krumninger, hårde rundinger, spidse genstande, diverse hældninger og meget, meget mere. Men det er der i - surprise - skoven! Ved at komme ud i skoven og gå barfodet får du altså bevæget din fod igennem på en måde, som ellers er stort set umulig. Og du får en stærkere og mere fleksibel fod. Og dit nervesystem vil også blive mere velbalanceret, da mange mennesker er over-sensitive under fødderne. Efter et par ture på 10min varighed vil du kunne gå mere afslappet og mindre "nedadstirrende for at analysere næste skridt":-) Start ved at gå ud skoven med sko på og tag dem så af i 5-10minutter eller hvor meget du nu kan klare. 1min er bedre end ingenting. Vær ikke så bange for at træde på noget skarpt eller lign - i starten går du forsigtigt og efter kort tid bliver din hud stærkere. Her kunne man også snakke om hård hud/stærk hud, grounding, mindfulness, forest bathing og meget mere - men det må blive en anden gang ;-)

Her kan jeg også anbefale en anden bog. Katy Bowman er en amerikansk bio-mekaniker, som virkelig har formået at formulere nogle gode tanker og principper. Hun har skrevet flere bøger om fødder, fodtøj og natulig bevægelse - for helt almindelige mennesker. Hun er super sej og jeg kan varmt anbefale alle hendes bøger - især Whole Body Barefoot og Move Your DNA. Den nyeste Movement Matters, har jeg endnu ikke læst, men jeg er sikker på den er fantastisk :-) 

GOPR16401

Skomærker: 

Hverdagssko: Som allerede nævnt er der i min bog ingen over eller ved siden af Vivo Barefoot. Du kan købe dem på nettet eller hos deres egen butik i Indre By i Kbh eller hos Naturlig Fod på Frederiksberg som også har andre gode mærker som fx OTZ og Skora. 

Træningsko: Jeg har fornylig testet et nyt skomærke, som er strøget direkte ind som min nye favorit. Primal Evo. Et lille polsk mærke, som får lavet deres sko under ordentlige forhold i Polen og virkelig bare brænder for det. Fantastisk fleksibilitet i skoen og et greb fra sålen som er det bedste jeg har prøvet. Tåboksen er lidt smallere end Vivo, men mine fødder er lidt bredere end normalt og det går fint. Super træningssko til natural movement! FiveFingers og Lems kan også varmt anbefales. Vivo også, men jeg synes deres såler er for glatte - i hvert fald til udendørs træning. Indendørs fungerer de godt. Feiyue er et hæderkronet firma til parkoursko (startede som Kung-fu sko i Kina) og har også et super greb. Men til løb og natural movement over længere distancer synes jeg de er for tunge og især deres vægtfordeling med en tung skosnude gør dem ret ringe til løb.

Børn: Som sagt Vivo. Men vi har også kig på et tysk mærke der hedder Wildling. De ser også gode ud. Mange af de "klassiske" skomærker er efter min bedste overbevisning ALT for stive. Og ofte har de også lidt løftet hæl. Det kan være svært at købe gode vinterstøvler til børn, som bruger mindre end str. 25, da der ikke findes mange modeller på markedet. Wildling starter fra str. 23 og dem vil vi snart prøve. Min største datter på 4½år bruger Vivo Brynn som vinterstøvle - den er virkelig fed. Men som sagt er vinterstøvler under str. 25 svært, og vi har selv måtte gå på kompromis nogle vintre. De skal jo heller ikke have kolde fødder, hvis de skal være længe ude. Så i det tilfælde har vi ledt efter den mest fleksible og bøjelige støvle (bøj skoen fra skosnude til snørebånd) med den mindste hæl.

Sokker: Som nævnt højere oppe i boganmeldelsen, synes jeg tit sokker er et overset emne i foddebatten. Almindelige sokker har jo stretch og trækker sig derfor sammen - som en elastik. Det gør at tæerne faktisk bliver presset sammen! Det lyder måske som en mindre detalje, men det er faktisk ikke. Det gør at du kan gå i en god bred sko som fx Vivo Barefoot, men at effekten bliver formindsket fordi dine sokker trækker dine tæer sammen. Derfor er tåsokker virkelig et hit hos mig. Vi køber ofte vores dagligdagssokker fra https://www.toesocks.dk, og jeg kan varmt anbefale dem. Men der findes selvfølgelig også andre. Hav også dette elastikfænomen for øje, hvis du har små børn og giver dem bodystockings med fødder på. Ofte er der alt for meget elastik for de små tæer her. Og det er da synd - vi er født med nærmest perfekte fødder. Og hvis vi passer på dem - altså lader dem løbe så meget fri som muligt, så kvitterer de med at fungere godt og give dig og din krop et fantastisk fundament!

Jeg kommer snart med en video-serie med lidt forskellige øvelser for dine tæer. Indtil da kan jeg klart anbefale Dr. Spinas https://www.youtube.com/watch?v=2OOJ9AQ1AEg&t=731s. Super god video som jeg tit giver til mine patienter og klienter. 

Opsamling:

Jeg kan godt sætte mig ind i, at man kan diskutere om man skal ændre løbesko fra "almindelige" sko til barfodssko, hvis man ingen problemer har. Men i mine øjne er der ingen diskussion om, hvorvidt barfodssko som Vivo Barefoot er bedre for 99% af os som dagligdagssko. Der er næsten ingen større belastning og du får en langt stærkere, mere fleksibel, velkontrolleret og stimuleret fod. Mange mennesker virker til at synes deres knyster/hammertæer eller andre dysfunktioner i fødderne er medfødte, genetiske eller ikke til at ændre. Men det er altså i høj grad noget vi påfører os selv, men også selv kan afhjælpe eller i det mindste forbedre. Begynd bare at gå barfodet - og senere hen i skoven. Det er aldrig for sent at gøre noget! Bare start i det små, mærk efter og byg op i takt med at dine fødder bliver stærkere. Og giv da også dine børn det bedste udgangspunkt for at have sunde fødder hele livet - deres fødder tager i høj grad form efter fodtøjet og deres brug - brug da dette til din og deres fordel og giv dem sunde fødder!

Jeg håber du har kunne bruge denne smøre til at finde noget ny viden og/eller inspiration. Kontakt mig endelig hvis du har nogle spørgsmål - som du kan høre brænder jeg virkelig for fødder og vil elske nogle spørgsmål :-)

Mange hilsner Henrik

Profil

Naturtro Træning handler om at bevæge sig, som vi er bygget til. At (gen)lære bl.a. at kravle, klatre og balancere. At bryde ud af vores "human-zoo", som mange mennesker ikke ved de befinder sig i.

Kontakt info

Tlf.: 6169 1406
Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fang os på Facebook

Følg os her